Yleinen

Miten joukkoliikennettä kehitetään

Monissa vaalikoneissa on kyselty joukkoliikenteen kehittämisestä, mutta kysymkset ovat rajoittuneet aika mustavalkoisesti bussilippujen hintaan.

Joukkoliikenteessä käyttäjälle merkitsee: 1) Laatu ja käytettävyys 2) Hinta.

Kunnallispoliitikkona minun näkökulmastani toivoisin joukkoliikenteen suosion kasvavan. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä paremmaksi joukkoliikennettä voi kehittää. Ja mitä parempi joukkoliikenne, sitä harvempi käyttää yksityisautoa. Mitä vähemmän autoja, sitä viihtyisämpi keskusta, vähemmän hiilidioksidipäästöjä ja puhtaampi hengitysilma. Yksi hyvä asia johtaa toiseen.

Joukkoliikenteen tulee olla edullista käyttää. Turussa mielestäni tärkeämpää, kuin miettiä kertalipun hintaa, olisi kehittää käytettävyyttä. Jos bussin käyttöä olisi ilmaista, tulisi siitä kaupungille iso lasku, minkä maksamiseen käytettävät rahat kaivattaisiin kipeästi muihinkin kohteisiin. Lippujen hintojen lasku ei myöskään kannusta juurikaan luopumaan omasta autosta bussien hyväksi. Omasta autosta luovutaan kun joukkoliikenneyhteydet ovat niin hyvät, ettei auton pitämisessa ole järkeä. Ne, joilla on varaa pitää autoja, tuskin tekisivät suuria muutoksia arkirutiineihinsa ilmaisen bussilipun innoittamana.

Turku tarvitsee bussikaistoja, viihtyisiä busseja, pysäkkikohtaisia aikatauluja ja poikittaisliikennettä. Bussilippuihin tarvitaan alennuksia vähävaraisille ja kertalippu pitää saada tekstarilla. Vuorovälin tulee olla riittävään tiheä ja vaihtojen sujua sutjakkaasti niin busseja on hyvä käyttää. Nämä ovat mielestäni ensisijaisia keinoja nykyisen joukkoliikenteen kehittämiseen.

Turku tarvitsee myös ratikan. Bussit, ratikat, kävely ja pyöräily kuuluvat keskustaan, yksityisautoilu ei. Keskustaan pitää päästä hyvin joukkoliikenteellä ja poikittaisreittien olla sujuvat. Siten lisäämme käyttäjämääriä ja rauhoitamme keskustan autoilta.