Yleinen

Avoin kirje Lounais-Suomen sosialidemokraattisille nuorille

Kaksikymmentäkahdeksan Turun kaupunginvaltuutettua vaati 22.10. aloitteella, että valtuusto päättää toriparkkikaavan käsittelystä tänä syksynä. Lounais-Suomen Demarinuoret lähetti tämän jälkeen mediassa Turun kaupunginvaltuuston jäsenille avoimen kirjeen, jossa he vetoavat, ettei toriparkkikaavaa enää käsiteltäisi.

Ihmettelemme Demarinuorten vetoomusta. Kunnallisvaaleissa 2012 puhuttiin toriparkista, mutta kuitenkaan uusi valtuusto ei ole vielä ottanut asiaan kantaa. On vaikea ymmärtää, miksi juuri nuorten mielestä politiikassa kuuluisi tarrautua edellisillä kausilla tehtyihin päätöksiin. Nuoret ovat tulleet mukaan politiikkaan tekemään tulevaisuuden päätöksiä, eivät ajamaan kritiikittömästi aiempien sukupolvien tekemiä ratkaisuja.

Tahtoisimme nähdä politiikan avoimempana, asukkaita osallistavampana ja demokraattisempana. Tätä ei mielestämme edusta tapa, jolla sekä Demarinuorten avoimessa kirjeessä että 22.10. useissa valtuutettujen puheenvuoroissa vedottiin, ettei aloitetta jätettäisi.

Lounais-Suomen Demarinuorten puheenjohtaja Piia Norosen mukaan on muita, tärkeämpiäkin asioita kuin toriparkki. Aivan varmasti on. Emme tosin ymmärrä, miksi valtuustolla voisi olla vain tietty määrä asioita pöydällä. Toriparkin käsittely ei ole muualta pois. Kouluasioita, terveydenhuoltoa ja työpaikkojen lisäämistä käsitellään edelleen, oli toriparkkia tai ei.

Demarinuorten mukaan toriparkin pitää mennä eteenpäin, koska Suomi ja kunnat ovat vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Myös me olemme huolestuneita taloudesta ja kuntalaisten palvelujen säilyttämisestä. Siksi emme halua kaupungille vastuuta ennakoimattomista kustannuksista hankkeesta, jonka hyödyt kaupungille ovat hyvin kyseenalaiset.

Toisin kuin Demarinuoret väittää, ei toriparkin käsittely mielestämme vie politiikan uskottavuutta. Sen vievät huonot hankkeet ja päätöksenteon estäminen. Kannustamme nykyisiä ja tulevia päätöksentekijöitä seuraamaan näkemyksiään hyvästä kaupunkikehityksestä ja nykyaikaisen politiikanteon arvoista.

Niina Ratilainen, Turun kaupunginvaltuutettu (vihr)

Sara Luotonen, Turun vihreiden nuorten ja opiskelijoiden puheenjohtaja