Yleinen

Kärkihankkeet eivät korvaa koulutuksen perustaa!

Posted

Kokoomus on alkanut haaveilla koulutusta puolustavan puolueen roolista, kunhan muistot hallituksen massiivisista koulutussäästöistä ovat hävinneet kesälomien aikana. Ministeri Petteri Orpo julkisti Helsingin Sanomissa Kokoomuksen tahtovan hallituksen kärkihankkeiden rahoituksesta vähintään puolet koulutukseen.

Koulutuksen rahoituksen viime kuukausien käänteet ovat olleet murheellista seurata. Hallitusneuvotteluissa sovittiin historiallisen suuret, puolen miljardin säästöt koulutukselle. Tähän saakka Kokoomuksen viestintälinja opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen usein tulilinjalla toistamana on ollut koulutussäästöjen olevan erityisen kipeitä, mutta Suomen tilan vaativan suuria leikkauksia. Toinen päälinja on hyvät satsaukset hallituksen kärkihankkeisiin, joissa koulutuksen digitalisaatio saa suuren roolin.

Olisi helppo iloita siitä, että Kokoomus tahtoo kärkihankerahoituksesta valtaosan koulutukseen. Kärkihankeavaus ei kuitenkaan millään tavalla muuta sitä tosiasiaa että leikkaukset perusrahoitukseen ovat edelleen voimassa.

Oikeastaan avaus on aivan Kokoomuksen koulutuspolitiikan mukainen ja suomalaista koulutusjärjestelmää tosiasiallisesti puolueen linjan mukaan muuttava. Onhan Kokoomuksen mukaan julkinen sektori pöhöttynyttä. Tähän näkemykseen sopii erinomaisesti julkisen sektorin perustehtävien rahoituksen vähentäminen ja varojen ohjaaminen muuhun kehitykseen.

Kärkihankkeet on kirjattu hallitusohjelman liitteeseen hyvin yleiselle tasolle. Koulutuksesta keskustelevien näkemyksissä on useita erilaisia tulkintoja siitä, mitä kärkihankkeilla lopulta käytännössä aiotaan tehdä. Esimerkkinä kaksi laajasti keskusteluttanutta kärkihanketta Uudet oppimisympäristöt ja digitaaliset materiaalit peruskouluihin sekä Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformi. Kumpikin kirjaus edustaa tarpeellista kehitystä. Suomi ei saa jäädä digijunasta ja ammatillista koulutusta on syytä uudistaa! Samalla digitalisaatiolla voidaan kuitenkin hyvin korvata pienevää opetusresurssia ja koota peruskouluun suurempia ryhmiä, yhdessä koulutusleikkausten kanssa. Toisen asteen ammatillista reformia taas ajettiin viime hallituskauden lopulla valmistumisaikoja tiukentavaksi, viikkotuntimäärää pienentäväksi ja koulutusyksikköjä lopettavaksi. Laajasti kritisoitu uudistus kaatui eduskunnassa puoli vuotta sitten Kokoomuksen harmiksi.

Perusrahoituksen massiivisia leikkauksia ei koskaan korvata panostuksella kehityshankkeisiin. Suunnitellut koulutussäästöt ovat valtavia ja sysäävät kuntapäättäjät nopeasti valitsemaan suuremmat luokkakoot, irtisanomaan opettajia ja lakkauttamaan yksiköitä. Kärkihankerahoilla olisi helppo tilkitä tätä lähitulevaisuutta. Tätä kuvaa ei kärkihankkeiden rahoitus muuta miksikään.

Hienoa että koulutuksen kehittäminen on lähellä hallituspuolueen sydäntä. Koulutuksen tulisikin kehittyä jatkuvasti, muuttua ajassa ja uudistua. Miten koulutus sitten kehittyy kun siltä viedään perusrahoitusta? Kun rehtorit pohtivat pienentyvien resurssien käyttöä ylimääräistä liikkumavaraa omien opettajien koulutusinnovaatioihin ei ole? Digiloikkaa on haastavaa hypätä, jos alusta jolta ponnistaa, pettää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *