Yleinen

Turun raitiotie lähetettiin jatkoselvityksiin, ja se on hyvä

Valtuuston vuosi oli mukavaa päättää raitiotien yleissuunnitelmaan. Valtuusto päätti jatkaa valmistelua ja tehdä lisäselvityksiä. Olisi tietysti mukavaa, jos ratikkaa jo rakennettaisiin. Mutta on myös mukavaa, että hommat tehdään kunnolla. Ja eteenpäin kuitenkin mennään.

Turun raitiotien yleissuunnitelma, tuo 134-sivuinen jättipumaska, sisältää valtavasti tietoa päätöksenteon pohjaksi. Se on todella tärkeää, koska käsissä on iso hanke, jonka pitää olla hyvä vielä kymmenien vuosien päästä. Myös edestakaisin soutavalta ja huopaavalta hallitukselta täytyy saada tieto valtion osallistumisesta Turun raitiotiehankkeeseen.

Vihreiden mielestä on tärkeää että hanke etenee, tehdään kunnon selvitykset ja rakennetaan ratikka. Osana päätöstä on myös kirjattu, että kaavoituksessa tullaan priorisoimaan rakennushankkeita raitiotieväylien läheisyydessä ja varrella. Raitiotie on siis ennen kaikkea kaupunkikehityshanke, eikä pelkkää joukkoliikennettä.

Selvitys antaa selkeät vastaukset vertailuihin raitiotien ja nivel (niin kutsutun super-)bussin välisiin eroihin. Ratikka täyttää kaikkein parhaiten liikennejärjestelylle asetetut viisi tavoitetta. (liitteen sivu 9)

Näistä viidestä erityisen ajankohtainen ja itselleni tärkeä on joukkoliikenteen osuuden kasvattaminen Turussa liikkumisessa: vain raitiotien rakentamisella esillä olleista vaihtoehdoista pystytään vastaamaan tavoitteeseen, jossa Turun joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvavat 2% vuodessa nykytilanteesta vuoteen 2035.

Tärkeä pointti, joka ei ole keskeisessä osassa jatkoselvityksessä, mutta jonka pitäisi olla merkittävä taustalinja turkulaisen valtuutetun päätöksenteossa.

Valtuusto on aivan äskettäin asettanut tavoitteen, että Turku on hiilineutraali 2040 mennessä. Tästä olemme saaneet kiitosta ja huomiota tänä syksynä näyttävästi, niin YK:n yleiskokouksessa kuin Pariisin ilmastokokouksessa.

Mutta tavoitteet eivät toteuta itseään. Valtuuston pitää täyttää asettamansa tavoitteet. Yksi suurimmista päästölähteistä, mihin kaupunki voi vaikuttaa, on liikenne. Raitiotiellä ja joukkoliikennettä tukemalla Turun on mahdollista saavuttaa tavoitteet hiilineutraaliudesta.

Pariisin ilmastokokouksessa sovittiin juuri globaalisti, että koko maailma tavoittelee ilmaston lämpenemisen rajoittamista keskimäärin 1,5 asteeseen. Koko maailma on mukana, ja sitä myöten kaupungitkin ovat. Ilmastosopimus on historiallinen ja ainutlaatuinen päätös, mikä lähettää vahvan signaalin päättäjille ja markkinoille. Niin vahvan, että jos hommiin ei tartuta, ei Turku keiku kauan kunnianhimoisten ilmastokaupunkien kärjessä.

Mitä valtuusto nyt sitten oikeastaan päätti. Turun raitiotien yleissuunnitelma hyväksyttiin hankkeen jatkovaiheessa ohjeellisesti noudatettavaksi. Valmistelu jatkuu, ja raitiotiestä sekä nivelbusseista tehdään lisäselvityksiä. Hallituksen päähän yritetään takoa, että Turulle on luvattu jo valtion rahoitusta raitiotiehankkeeseen. Nyt edetään rauhassa ja toteutuspäätökseen palataan myöhemmin.

Vihreiden tavoitteena on raitiotien rakentaminen. Välivaiheena kohti raitiotietä väylille voidaan toteuttaa joukkoliikenne-etuuksia, runkobussiyhteyksiä ja bussikaistoja.

Ennen kaikkea on tärkeää, että tehdään sellaisia päätöksiä, joilla kehitetään kaupunkia. Houkutellaan investointeja ja ihmisille työpaikkoja. Rakennetaan koteja sujuvien joukkoliikenneyhteyksien ääreen. Ratikka saavuttaa valtuuston asettamat tavoitteet kaikkein parhaiten.

Valtuusto teki jo vuonna 2009 periaatepäätöksen, että raskaimmin kuormitetuille linjoille tehdään raitiotie. Tuo päätös tehtiin Joukkoliikenne Turussa 2020 -selvityksen pohjalta. Vuosi 2020 lähenee, mutta niin etenee myös ratikka.

 

  • kuvan punainen raitiovaunu rullailee Belgradissa, eikä se vastaa mallia jota Turkuun tuotaisiin, vaikka onkin kovin kaunis.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *