Niina Ratilainen


Lämpimämpää politiikkaa ja viileämpää ilmastoa

Kokous, jossa piti edistää pyöräilyä, teki pysäköinnistä keskustassa maksutonta ja sössi keskustassa liikenteen uudistamisen takaisin 70-luvulle

Ilmainen pysäköinti keskustassa on järjestöntä

”Turun kaupunki tarjoaa maksutonta kadunvarsipysäköintiä kaupungin ydinkeskustassa koko joulukuun ajan. Kampanjalla kaupunki helpottaa joulukauppaa ja edistää ostosten tekemistä keskustassa.”

Perjantaina 2.11. julkaistiin kokouslista, jossa maanantaina 5.11. kaupunginhallituksen päätettäväksi esitettiin ilmaista pysäköintiä autoille joulukuun ajaksi Turun keskustassa. Kolme tuntia ennen esityslistan julkaisua kaupunki tiedotti asiasta, kuin siitä olisi jo päätetty. Kun tässä kaupungissa halutaan yksityisautoilulle tukea, voidaan tiedottaminen käynnistää jo ennen päätöksentekoa.

Vihreät yritti tänään palauttaa asian uuteen valmisteluun rakentavasti. Halusimme asiasta kunnollisen valmistelun ja muidenkin tapojen huomioimista siinä, miten keskustan saavutettavuutta voidaan toriparkkityömaan aikana tukea. Esitimme seuraavan palautusesityksen:

”Esitys palautetaan valmisteluun siten, että jatkovalmistelussa kampanja-alueesta poistetaan Linnankatu sekä pääkirjaston ja kaupungintalon pysäköintialueet. Kampanja-alueella maksuttomalle pysäköinnille asetetaan pysäköintikohtainen aikaraja, jota valvotaan pysäköintikiekolla.

Lisäksi jatkovalmistelussa selvitetään pysäköintikampanjan rinnalle joukkoliikennekampanjaa, joka parantaa keskustan saavutettavuutta ja vetovoimaa joulukuun aikana. Jatkovalmisteltu esitys tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn 19.11.2018.”

Esitys kaatui selvin numeroin ja Turun kaupunginhallitus hyväksyi suoraan sanoen ihan hihasta vedetystä valmistelusta, että keskustaan tulee 600 ilmaista pysäköintipaikkaa joulukuun ajaksi.

Tarkoitus on hyvä; keskustan yrittäjien tukeminen ajassa, jolloin toriparkkityömaa tekee keskustassa liikkumisesta hankalaa. Keino on kuitenkin aivan järjetön. Tämä päätös tulee maksamaan kaupungille 125 000 euroa menetetyn pysäköintitulon muodossa. Samalla se tulee ruuhkauttamaan keskustaa, joka nyt on jo aikamoinen härdelli toriparkkityömaan takia siirrettyjen katujen ja bussipysäkkien vuoksi. Päätös on jopa niin typerä, että ilmaisessa pysäköinnissä ei velvoiteta edes käyttämään parkkikiekkoa! Siispä, keskustassa on nyt 600 ilmaista paikkaa myös alueen työntekijöiden ja 50 000 keskusta-asujan käytössä. Mikä voisi mennä vikaan?

Tämä päätös ei hyödytä edes yksityisautoilijoita.

Mitä olisi pitänyt tehdä?

Ongelma on varmasti todellinen. Siksi siihen pitäisi puuttua vaikuttavasti ja hyvillä suunnitelmilla. Keskustan vetovoima ei koskaan ole ollut helpossa autoilussa vaan siinä, minkä vuoksi kesksutaan kannattaa lähteä. Kaikilla puolueilla on halua kehittää keskustaa. Siksi vetovoiman lisäämiseen olisi kannattanut pyytää ehdotuksia kaikilta kaupungin toimialoilta ja valmistella asiaa avoimesti – yhdessä. Keinoja pysäköintiratkaisujen lisäksi löytyisi varmasti joukkoliikenteen bussilippujen ilmaista vaihtoaikaa lisäämällä, kulttuuripalveluiden jalkautumisella keskustaan, markkinointikampanjoilla, perheiden viihtyvyyteen panostamisella.. 200 000 ihmisen kaupungissa on ideoita. Sääli, että ne jäävät käyttämättä sen vuoksi, että halutaan nähdä vain ilmaiset parkkipaikat.