Turku siirtyy kohti raitiotietä

Turun kaupunginvaltuusto on keskustellut raitiotien rakentamisesta lukemattomia kertoja, mutta ei koskaan niin epävakaassa tilanteessa talouden lähitulevaisuuden kanssa kuin tänä keväänä.

Elämme kriisin keskellä ja kaikki näyttää sumuiselta, epävarmalta. Se on kuitenkin varmaa, että kriisin jälkeen tarvitaan aina jälleenrakennusta. Jälleenrakennuksessa pitää nostaa niitä ihmisiä, joiden hyvinvointi ja toimeentulo ovat koronakevään aikana heikentyneet. jälleenrakennuksessa tarvitaan investonteja, jotka lisäävät positiivisia talousvaikutuksia tällä seudulla, jotka lisäävät työpaikkoja ja jotka lisäävät rakentamista ja kaupunkikehitystä.

Tulee vielä aika, jolloin tullaan vertailemaan kaupunkeja, jotka pystyvät elvyttämään taloutta ja työllisyyttä fiksuilla investointihankkeilla. Koska valtuusto päätti siirtyä jatkosuunnitteluun, on siinä ajassa meillä on takana kahden raitiotielinjan yksityiskohtainen suunnitelma, joka on valmis investointipäätöstä varten. 

Tämä kriisi on syvä, mutta siitä ei nousta sammuttamalla valoja vaan taistelemalla eteenpäin ja sitä edustaa investointipäätös, jonka vaikutukset nähdään kaukana tulevaisuudessa. Raitiotien vastustajat ovat väittäneet, että raitiotie tulee leikkaamaan palveluita. Se on epäreilu väite, joka sotkee toisiinsa aivan erilaisia asioita, jotka eivät todelisuudessa ole toisiinsa sidoksissa. Talous on aina kokonaisuus, mutta sen sisällä ei ole vain joko-tai -vaihtoehtoja.

Viime viikkoina ei juuri muusta ole puhuttukaan, kuin siitä, miten koronakriisistä noustaan. Kaikkialla maailmassa puhutaan ekologisesta jälleenrakennuksesta. Jälleenrakennus ja julkisella rahalla tehdyt investoinnit on tehtävä tavalla, joka purkaa meitä toisesta suuresta kriisistä: ilmastonmuutoksesta. Koronan korjaavien investointien pitää tehdä maailmasta vähähiilisempi. Kun Turulta tullaan kysymään, millaisia ekologisen jälleenrakennuksen investointeja teette, vastaamme, että puutummu kestävästi suurimpaan päästölähteeseemme: liikenteen päästöihin. Raitiotie on tehokas väline vähentää liikenteen päästöjä ja se on vieläpä ratkaisu, joka ei estä kenenkään liikkumista vaan itse asiassa parantaa sitä.

Raitiotien linjat suunnitellaan nyt pysäkkeineen Varissuolta Kupittaan Tiedepuiston kautta keskustaan ja keskustasta tulevan matkakeskuksen kautta satamaan. Puolueet ovat Turussa eri mieltä raitiotien toteuttamisesta, mutta yli puoluerajojen jaetaan yksi toive: raitiotien tulisi olla seudullinen ratkaisu. Parasta olisi, että raitiotie on Turun, Raision ja Kaarinan yhteinen hanke. Jotta näin voi joskus tapahtua, pitää jonkun avata peli. Raision ja Kaarinan raitiotiesuunnitelma on tulevaisuuden keskustelu ja ehdottomasti positiivinen asia. Tähän kaikkeen tarvitaan Turun raitiotietä ja se on nyt etenemässä.

Niina